Det er to ulike former for BTI-møter; systemmøter og individ/gruppemøter. Se video til høyre i verktøykassen for demonstrasjon.
BTI-møte systemnivå:
Formålet med disse møtene er å utforske etiske dilemma, situasjoner en står i sin jobb hverdag eller kompetanseheving. Tema kan spilles inn av alle aktørene, og de spilles inn til styrer/rektor i god tid før møtet.
BTI-møte individnivå/gruppenivå:
Formålet med disse møtene er at barnet/ungdommen og foresatte, eller den gravide får hjelp til å se på utfordringen sin tverrfaglig. Naturlige aktører er barnehage/skole, PPT, skolehelsetjenesten/helsestasjon/jordmortjenesten, barne- og familieteamet og barnevernstjenesten. Her har man et felles og samtidig blikk på situasjonen og koordinerer innsatsen slik at alle arbeider etter felles målsettinger og er kjent med hverandres innsats.
Bruk møtemalen dere finner til høyre i menyen.
Den ansatte som arbeider tettest med barnet/ungdommen eller den gravide skal delta på møtet.
Rektor/styrer leder møtet og en blir enig om hvem som er stafettholder. Bruk møtemalen dere finner i verktøykassen.
Gjelder uroen en gruppe eller klasse gjennomføres BTI-møte uten foresatte. Navn skal ikke nevnes i et slikt møte, om det ikke er hentet inn samtykke fra aktuelle foresatte.
Dokumentasjon:
- Referat legges inn i barn/ungdom/gravid sin mappe i individsaker, i egen mappe for systemsaker.
Tilhøyrande Verktøy