Nivå 0 Trinn 1: Definere uroen

Definer uroen

Når du er bekymret for et barn/en ungdom, en gruppe eller gravid må du prøve å sette ord på uroen du kjenner på. Dette kan være utfordrende da signalene som har gjort deg bekymret kan være vage, diffuse og vanskelige og tyde. For å få hjelp til å definere uroen din finner du ulike verktøy til høyre. Du kan også drøfte med nærmeste leder.

Bruk verktøy til høyre for å avklare uroen bedre.

Spørsmål som hjelper deg å definere uroen:

  • I hvilke situasjoner oppstår uroen din?
  • Er det et mønster i når uroen oppstår? I enkelte timer, ved enkelte aktiviter, ved samtaler om enkelte tema, med enkelte mennesker?
  • Hvor ofte skjer det som gir deg uro?
  • Prøv å sette deg inn i barnet/ungdommen/gruppen/den gravide sin situasjon – hva føler h*n, hva tenker h*n og hvorfor gjør/sier h*n som h*n gjør/sier

Tidsfrister – tidlig innsats:

  • Ved spørsmål om barnet/ungdommen har det trygt og godt i barnehagen/skolen skal leder kontaktes uten ugrunnet opphold.
  • For annen uro enn trygt og godt skolemiljø skal foresatte blir kontaktet innen fire uker.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 0 Trinn 2 - Del uroen med leder

Del uroen med leder

Alle ansatte i Sauda kommune skal dele uroen sin med egen leder

  • Er uroen knyttet til barnehage eller skole skal uroen i tillegg deles med styrer/rektor

Leder sitt ansvar:

  • Leder skal ta all uro som meldes inn på alvor. 
  • Ved behov for mer innsats avklares det hvem som skal ta kontakt med den det gjelder og foresatte, eller den gravide. 
  • Leder skal alltid gi en tilbakemelding til den/de som har meldt uro, om hva som blir gjort videre.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 0 Trinn 3 - Del uroen med barnet/ungdommen, foresatte eller den gravide

Del uroen med barn/ungdom og foresatte

  • Inviter og gjennomfør «den nødvendige samtalen» med foresatte og barnet/ungdommen eller den gravide. Bruk veilederen som ligger til høyre i menyen.
    • Gjelder det en gruppe eller klasse, må det vurderes om samtalene kan gjennomføres i gruppe eller individuelt.
  • Barnet/ungdommen skal informeres om at en tar kontakt med foresatte, og barnet/ungdommen skal vite hva du skal si og når.
    • Om barn/ungdom motsetter seg at du tar kontakt med foresatte, må du fortelle at dette er noe du har en plikt til å gjøre når du vurderer dette som nødvendig.

Dokumentasjon skal inneholde positivt språk, og være løsningsorientert.

  • Barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 0 Trinn 4 - Pedagogisk analyse

Pedagogisk analyse

Pedagogisk analyse:

  • Gjennomfør den pedagogisk analysen sammen med kollegaer. Se menyen til høyre.
  • Husk å være konkret i beskrivelsen av utfordringen(e) og målsetting(ene)

En kan søke veiledning og støtte til kompetanseheving fra PPT og skolehelsetjenesten.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 0 Trinn 5 - Grunn til videre oppfølging?

Grunn til videre oppfølging?

Ved gjennomføring av den pedagogiske analysen og i den nødvendige samtalen blir det drøftet med barnet, ungdommen og foresatte eller den gravide om det er grunn til videre oppfølging. 

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 0 Trinn 6 - Avslutt saken

Avslutt saken

  • Dersom det ikke er grunnlag for videre oppfølging, lukker dere saken.
  • Minn foresatte/barnet/ungdommen om at de er velkomne til å be om hjelp dersom det skulle oppstå  utfordringer på et senere tidspunkt.
  • Dokumenter oppfølging og hva partene er enige om i aktivitetsplan/tiltaksplanen, som med dette avsluttes.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 1 Trinn 1 - Samtykke til stafettlogg

Stafettlogg

I situasjoner der barnet, ungdommen, foresatte eller den gravide trenger hjelp i en periode in livet, bruker Sauda kommune elektronisk logg som sikrer samarbeid og fremdrift.

Informer de aktuelle om dette og få signert samtykke til å opprette logg

NB! Også på nivå 1 er det fullt mulig å søke råd og veiledning hos andre tjenester/avdelinger, uten at en oppretter et tverrsektorielt samarbeid. Husk da samtykke fra foresatte/barnet eller den gravide.

Saker skal kun unntaksvis drøftes anonymt.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 1 Trinn 2 - Skape felles forståelse

Skape felles forståelse

Inviter og gjennomfør møte med barnet, ungdommen, foresatte eller den gravide og egen tjeneste. I dette møtet definerer dere problemstillingen. Dette gjøres for å sikre at alle perspektiver er blitt hørt, og at en er enig om utgangspunktet. Dette legges så inn i stafettloggen

Om barnet/ungdommen ikke er tilstede skal det avklares hvem som informerer barnet/ungdommen, og hvordan en gir vedkommende anledning til å uttale seg.

Dokumentasjon gjøres i egne fagsystemer, utenom PPT som avventer henvisning.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 1 Trinn 3 - Bli enige om virksomme tiltak

Bli enige om virksomme tiltak

Gode tiltak utledes av god informasjon. Gå tilbake til informasjon hentet inn gjennom «Den nødvendige samtalen»  og pedagogisk analyse for å finne treffsikre tiltak. Tiltak virker best om en jobber på flere arenaer samtidig, og det anbefales at det også er tiltak i hjemmet. 

Tiltak skal iverksettes så fort som mulig, og de skal fortrinnsvis være universelle. 

«Det som er godt for den ene, er ofte bra for alle»

Ved individrettede tiltak hvor PPT og/eller skolehelsetjenesten/helsestasjon er med som en rådgivende part skal foresatte har informasjon og samtykke til dette.

Ved tiltak på systemnivå/klassenivå skal foresatte informeres.

Alle dokumenterer i sine egne fagsystemer untatt PPT som avventer evt. henvisning.

Tiltak skal evalueres etter senest 21 dager. Avtal nytt møte allerede i nåværende møte.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 1 Trinn 4 - Iverksette tiltak

Iverksette tiltak

Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres på aktuelle arenaer.Det må da avsettes tid til observasjon og systematisk evaluering underveis. 

Alle tjenester og person som skal utføre tiltak dokumenterer underveis i stafettloggen for å holde hverandre oppdatert. 

Forbered evalueringsmøte. 

 

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 1 Trinn 5 - Evalueringsmøte

Evalueringsmøte

  • På basis av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre.
  • Det er tre mulige utfall av evalueringen:

Utfall 1:

    • Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til uro.
      – Avslutt styrket innsats/viderefør i daglig praksis.

Utfall 2:

    • Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter.
      Eller
    • Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste.
      Gå tilbake til Nivå 1 – trinn 3.

Utfall 3:

    • Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt.
    • Dere ser behov for hjelp fra flere/andre eksterne støttetjenester og ber leder om å få drøfte saken på et BTI- møte.
    • Om saken blir løftet videre opp på nivå 2, er det viktig å få samtykke fra foresatte til å involvere eksterne samarbeidspartnere.

NB! Medvirkning:

  • Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 2 Trinn 1 - BTI-møte

BTI- møte

Det er to ulike former for BTI-møter; systemmøter og individ/gruppemøter. Se video til høyre i verktøykassen for demonstrasjon. 

BTI-møte systemnivå:

Formålet med disse møtene er å utforske etiske dilemma, situasjoner en står i sin jobb hverdag eller kompetanseheving. Tema kan spilles inn av alle aktørene, og de spilles inn til styrer/rektor i god tid før møtet.  

BTI-møte individnivå/gruppenivå:

Formålet med disse møtene er at barnet/ungdommen og foresatte, eller den gravide får hjelp til å se på utfordringen sin tverrfaglig. Naturlige aktører er barnehage/skole, PPT, skolehelsetjenesten/helsestasjon/jordmortjenesten, barne- og familieteamet og barnevernstjenesten. Her har man et felles og samtidig blikk på situasjonen og koordinerer innsatsen slik at alle arbeider etter felles målsettinger og er kjent med hverandres innsats.

Bruk møtemalen dere finner til høyre i menyen. 

Den ansatte som arbeider tettest med barnet/ungdommen eller den gravide skal delta på møtet.

Rektor/styrer leder møtet og en blir enig om hvem som er stafettholder.  Bruk møtemalen dere finner i verktøykassen.

Gjelder uroen en gruppe eller klasse gjennomføres BTI-møte uten foresatte. Navn skal ikke nevnes i et slikt møte, om det ikke er hentet inn samtykke fra aktuelle foresatte.

Dokumentasjon:

  • Referat legges inn i barn/ungdom/gravid sin mappe i individsaker, i egen mappe for systemsaker.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 2 Trinn 2 - BTI-møte planlegge tiltak

BTI- møte – planlegge tiltak

Når uroen er presentert, arbeidet en har gjort så langt fremlagt og aktørene har fått stilt sine spørsmål skal en planlegge tiltak.

  • Hver tjeneste har ansvar for eget tiltak
  • De som skal motta hjelpen bestemmer selv hvilke tiltak de vil prøve ut
  • OBS! samtidighetsinnsats; hjemmet skal også ha tiltak.

Tiltakene legges inn i stafettloggen, med hvem som har ansvar for de enkelte tiltakene.

Dokumentasjon: 

  • Alle tjenestene dokumenterer egne tiltak i sine fagsystemer.

Oppfølging:

  • Til slutt i BTI-møtet på individnivå avtaler dere hvem som jobber videre sammen i det som kalles loggmøter. I loggmøtene skal en evaluere tiltakene, og vurderer nye tiltak.
    • De som deltar i møtet er barnet/ungdommen og foresatte eller den gravide samt de som har konkrete tiltak inne. Det kan også være nyttig å ha med noen med viktig kompetanse om problemstillingen selv om de ikke har direkte tiltak.
    • Loggmøter er korte og effektive

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 2 Trinn 3 - Iverksette koordinerte tiltak

Iverksette koordinerte tiltak

  • Gjennomfør avtalte tiltak på aktuelle arenaer.
  • Forbered et loggmøte der dere skal evaluere tiltak.
  • Husk at barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barn/ungdoms meninger skal vektlegges.
  • Avklar hvem som har ansvar for å snakke med barn/ungdom i forkant av evalueringen, for å få deres egen opplevelse av endring.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 2 Trinn 4 - evaluere tiltak i loggmøte

Evalueringsmøte - drøftingsdel

  • Gjennomfør et loggmøte der alle involverte parter drøfter i hvilken grad tiltakene har ført til at barn/ungdoms situasjon har endret seg.
  • Få med barn/ungdoms opplevelse av endring. Barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barn/ungdoms meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 2 Trinn 5

Evalueringsmøte - beslutning

  • På basis av evalueringen dere har gjort, fatt en beslutning om veien videre.
  • Det er tre mulige utfall av evalueringen:

Utfall 1.

    • Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til uro.
      – Dokumenter at partene er enige om å avslutte oppfølging.
  •  Utfall 2.
    • Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter, eller
    • Dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste.
      Gå tilbake til Nivå 2 – trinn 2

Utfall 3.

    • Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for hjelp fra andre tjenester.
    • Drøft aktuelle videre samarbeidspartnere i samarbeid med foresatte og barn/ungdom. Foresatte må gi samtykke til samarbeid med disse.
    • Lag henvisning/melding til de aktuelle tjenester, og kall dem inn til møte på nivå 3.  Stafettholder sikrer korrekt henvisning/melding.

Medvirkning:

NB! Barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 3 Trinn 1

Første møte med aktuell instans

  • Kontaktperson og foresatte/barn/ungdom presenterer det barn/ungdom strever med for aktuell hjelpetjeneste.
  • Gjelder det gruppe/klasse blir foresatte informert om arbeidet og samarbeidet.
  • Avklar hvem som skriver referat og kaller inn til nytt møte.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 3 Trinn 2

Planlegg tiltak

  • Aktuell tjeneste legger fram plan for videre tiltak i samarbeid med foresatte/barn og andre aktuelle instanser.
  • Avtal tid og inviter til nytt møte.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 3 Trinn 3

Iverksett koordinerte tiltak

  • Avtalt plan blir iverksatt og gjennomført på aktuelle arenaer.
  • Dokumenter tiltakene.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 3 Trinn 4

Evalueringsmøte - drøftingsdel

  • Evaluer om barn/ungdoms situasjon har endret seg som følge av de koordinerte tiltakene.
  • Få med barn/ungdoms opplevelse av endring.
  • Barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy

Nivå 3 Trinn 5

Evalueringsmøte – beslutning

Gjennomfør evalueringsmøte i nettverket.

Det finnes to mulige utfall:

1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger grunn til uro.
– Dokumenter at partene er enige om at tiltakene har hatt effekt, avslutt saken.

2. De koordinerte tiltakene har ikke gitt ønsket effekt.
– Iverksett tiltak på nivå 1, nivå 2 eller nivå 3.

NB! Barn/ungdom har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og barnets meninger skal vektlegges.

Tilhøyrande Verktøy